onsdag 30 juli 2008

En välbevard skatt...

Som jag tidigare berättat är min inredningsstil mer åt det romantiska hållet. Jag älskar vitt, shabby chic, inredning i fransk och dansk stil, gärna med inslag av blommor.

Då tror jag ni förstår att jag är hemskt glad över mitt vackra skrin jag fått efter min kära farmor. Det är lite slitet men det gör det ännu vackrare tycker jag. Jag har aldrig sett ett likadant och skulle gärna vilja veta mer om det.


Skrinet går lite i blå-grått och är täckt av blå blomrankor i sirliga mönster. På framsidan sitter ett sött lås som tyvärr inte fungerar längre.



På locket sitter ett nätt handtag som väl pryder sin plats.






Inte nog med att skrinet är fint, inuti förvarar jag de handvirkade och knypplade spetsar jag ärvt av farmor. Vilket handarbete!
Här finns spetsar tänkta för dukar, lakan och örngott. Antagligen räckte inte tiden till att sy fast dem på därför avsett ändamål, utan spetsarna har legat väl förvarade i sin lilla "skattkista".











Min tanke är att jag ska sy vackra gardiner till vår nyrenoverade sal och då ska spetsarna få nytt liv. Varje gång jag ser skrinet i köket tänker jag på min farmor, en fantastisk kvinna i mina ögon.

Jag hoppas hon kan se mig från sin himmel och se att hennes virkade spetsar nu kommer till användning. Det känns som ett fint arv att få visa hennes arbete här.

3 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Helt underbar låda!
En sån skulle jag också vilja ha ;)
Mönstret påminner om kungligt danskt porslinsfabriks mönster; musselmalet, som finns på deras dyra vackra porslin...
Kram Flisan

Mizty sa...

Hola i hettan!!!

En verklig skattkista!

Jag tillhör kanske det fåtalet kvinnor som både har virkat och broderat "hemgiften" - och sen förblir ogift.
Shoppade en ny väska idag, det är väl lika bra att jag tar den, åker ut till dig i helgen, gör av med dom sista semesterpengarna och försöker fatta det avgörande beslutet. Eftersom du har gett mig "huvudbry" så var så god.
Titta in - Du är Utmanad.

Kram Mizty

Vardagstugg sa...

Men vilken fin liten låda! Helt underbart vacker!

//Annelie