torsdag 9 oktober 2008

Äppel päppel

Igår sken solen här i Karlsborg och efter en massa arbete med nätbutiken på förmiddagen (nu är julsakerna beställda) så kunde vi gå ut och njuta i solen.

Det börjar bli kyligare även här i sydliga skåne och i förrgår var det nattfrost. Brrrr!
Fuchian blommar fortfarande för fullt utanför köksfönstret och rosorna har fullt med rosa blommor, så än är inte vintern här.
Vår trädgård är full av fina äpplen och igår passade det utmärkt att skörda vinteräpplena, nu innan det är för sent. Ronja och jag plockade försiktigt ner dem från trädet och virade in dem i papper innan de får vila i en kartong på vår veranda.





Även våra sommar och höstäppel skulle behövas tas om hand så i eftermiddag ska vi koka mos. Kanske blir det bakat en paj...



Ludvig hjälpte glatt till med att "kniva" de vinteräpplen som vart lite stötta eller hade fått påhälsning av fåglar. Vi torkade äppelringar till dekoration och till snacks. Mums!

4 kommentarer:

Stina sa...

...äpplen ja. Det är grejer det. Härliga bilder. Hugamejsan vad jag har plockat äpplen åt Kiviks Musteri. Tvestjärtar och elände. Men kul var det!
Puss

Mizty sa...

Sucka inte Cilla
jag gillar dig precis som du är.

Äpplekaga och kaffe...mums.

Kram Mizty

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket härliga äpplen. Gillar din klänning som du sytt åt Ronja. Inte kul med människor som inte kan bete sig och gör livet surt för andra.


Kram Ullis

Södralycke sa...

Hej! Tack för kommentaren hos mig. Trevlig blogg du har! Oj vad jag blev sugen på äppelringar :)

Trevlig helg! Kram Johanna