torsdag 19 juni 2008

Midsommarförberedelser!

Tänk att det är midsommar i morgon igen. Det känns som det var igår vi firade nyår. Vi är ett kompisgäng som firar midsommar och nyår tillsammans. I år blir det i Skivarp hos Peter och Camilla.


Vi börjar firandet med silllunch i gröngräset och dans kring midsommarstången anordnat av byalaget. Förhoppningsvis håller vädret i sig. Visserligen behöver vi regn, men nu kan det vänta tills på lördag.

Sedan bli det lekar och grillning hemma hos familjen Falk.


Jag har fixat lite kluriga ordlekar till de vuxna och de yngre kommer få göra en femkamp. Jag tycker det är så kul med tävlingar och vill gärna få med alla i lekarna. Gammal som ung- Upp och hoppa!


Vad äter vi tokiga skåningar på midsommarafton då?

Själv är jag inte så förtjust i sill men äter gärna lax och skaldjur. En klassiker som jag inte vill missa är min västerbottenpaj som ingen vill var utan.


Här bjuder jag på receptet:


Cillas Västerbottenpaj


Pajskal:
2 1/2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

150 g smör

2 msk kallt vatten

1 ägg till pensling

1/2 tsk salt


Fyllning:

3 dl mjölk

3 dl vispgrädde

350 g riven västerbottensost

6 ägg

1 tsk strösocker

salt

svartpeppar


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°C.

2. Hacka ihop vetemjöl, grahamsmjöl, salt och finfördelat smör. Gärna i matberedare. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg.

3. Tryck ut degen i en pajform, gör kanten hög. Nagga degen och låt den vila i kylskåpet ca 30 minuter. Vispa upp ägget och pensla skalet.

4. Förgrädda pajskalet i 10 minuter. Ta ut pajen och sänk värmen till 150°C.

5. Koka upp mjölk och grädde, dra åt sidan. Blanda i osten, rör om tills den har smält.

6. Knäck äggen i ostblandningen och blanda i sockret. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Häll fyllningen i pajskalet. Grädda pajen i 45 minuter.
Pajen kommer garanterat göra succé. Lycka till!

4 kommentarer:

Malin sa...

Hej!
Det lät kanongott!
glad midsommar / Kram Malin

IKT i min vardag sa...

Hej!

Vad fin din nya bloggsida är, fast den andra var också väldigt snygg.

Här där jag bor kan vi nog räkna med en eller annan regnskur imorgon, så det blir till att dansa kring stången i gummisar...som det ska vara alltså ;-)

Trevlig midsommar! Pajen lät MUMS!

Kram

På min gatan i stan sa...

Hej!

Nu har jag pajen i ugnen! Det ser supersmarrigt ut! :-)

Trevlig midsommar!

Kram!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Låter smaskens även om jag är sillälskare:)

Skön midsommar på dig
Kram Annica