fredag 12 september 2008

Min nya uppgift

Av min man har jag fått en uppgift.
Nu är det inget enkelt han ber om, iallfall inte om jag ska lyckas. Jag försöker på alla sätt och vis för det mesta att vara honom till lags, men den här önskan kräver en hel del av mig.


Han säger att jag bara ska göra saker som jag vill göra, dvs att jag ska hoppa över alla måsten....


Och vem tror han gör alla MÅSTEN då? Han eller? Nähä, det är just det som är kruxet. Jag blir tokig över alla saker som måste göras. Dammsuga, tvätta, klippa gräs, svara på tråkiga mail, prata med försäljare, betala räkningar osv, osv, osv, osv, osv..........


Lista på saker som jag vill göra:


Sover en hel natt (utan nappletning, blöjbyte, stoppa om, vända varma kuddar, släppa in katter mm)


Sy roliga saker: Dockkläder till Ronjas nya docka. Gardiner. Sy färdigt trädgårdsdynerna. Sy kuddar till butiken.


Göra fler smycken. Tycker att det är toppen att koppla av med att göra smycken. Har massor av amterial som bara ligger och väntar.


Pyssla: Inne och ute. Fixa höstfint i rabatterna. Göra klart i salen. Måla om möbler. Klä om möbler.


Barnen: Jag vill umgås med dem utan att behöva avbryta för telefonen, matlagning, städning, och andra måsten.


Jocke: (min man) sitta och prata oavbrutet, ni vet- som man gjorde innnan man hade två småtroll som också vill säga sitt-hela tiden.


Vänner: Umgås, träffas, fika, promenera, prata i telefon......
Läsa: Böcker, jag älskar att läsa men orkar inte längre. Jag skulle vilja förvinna in i en bok lite oftare, eller en tidning.


Listan skulle kunna bli hur lång som helst. Fast hade jag lyckats hoppas över några måsten så mår jag kanske lite bättre?
Tips på hur jag ska lösa uppgiften mottages gärna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är välkommen hit vännen när du vill för fika, promenera längs med stranden, äta gott och sen få sova en hel natt :)Var rädd om dig och du hur har det gått med blodtrycket?? Kram Åsa!

Anonym sa...

Kom överens om tex en kväll i veckan att då på kvällen tar din man hand om nattning av barnen och allt var som behövs för att du ska kunna vara för dig själv någon timme och tex göra smycken eller sy,läsa en bok.
Och på helgen på dagen kan han kanske göra något själv med barnen så du får en stund som är din och göra vad du vill+ att han får lite ensamtid med barnen och ser att han oxå kan utan din hjälp.Sen hjälps ni åt med alla "måsten" han diskar och du tvättar eller nåt sånt. Hoppas du får lite tid som är din./Carolina

Ullis/Leva på landet sa...

Det är mycket måsten som man måste försöka släppa. Men det är ju som du säger att vem ska göra det då. Ibland struntar jag helt enkelt i sakr och då märker ju de övriga i familjen att det inte hänt något och hjälper faktiskt till. Älskar de nya Grenn Gate sakerna som kommer nu i höst. Jag riskrar att bli pank.

Ha det bra!
Kram Ullis

Mizty sa...

Måsten, skapar man ofta själv. Valet att prioritera vad som är viktigast, vad som ger en något tillbaka - annat väljer man för tillfället bort. Hem och familj kräver sitt, men samtidigt ska man också ha egentid.

Kram Mizty

Mia sa...

Det var ingen liten lista du gjort. Det är en svår balansgång det där. Man vill ha tid för barnen, till för mannen, tid fär alla syslor som får hemmet att fungera och sen till sist så hoppas man att det finns några minuter över till sig själv.
Jag har förresten en utmaning till dig på min blogg.
Är det Ok om jag länkar till dig?
Kram Mia